ورود به پنل کاربری

چالش‌ها و مباحث زنان در آموزش عالی - دکتر کرم حبیب پور

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۶/۱۰/۳ | 

عنوان کتاب: چالش‌ها و مباحث زنان در آموزش عالی

مترجم: دکتر کرم حبیب پور گتابی

ناشر: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی

 

کتاب "چالش‌ها و مباحث زنان در آموزش عالی"، ماحصل بحث‌های ارائه‌شده در سمپوزیوم راهنمای بین‌المللی یادگیری مادام‌العمر (International Handbook of Lifelong Learning) در سال 2001 است که توسط پاملا کوتریل، سو جکسون و گیل لدربای با همکاری طیفی از نویسندگان در انگلستان و آمریکای شمالی ویراسته و نوشته شده است. در این کتاب، نویسندگان به کاوش در چالش‌ها و مباحث زنان در آموزش عالی می‌پردازند. آنها خاطرنشان می‌سازند که گرچه در دهه‌های 1980 و 1990 شاهد گسترش مشارکت زنان در آموزش عالی بودیم، اما وضعیت سازمان‌های دیگر در به‌رسمیت‌شناسی و توسعه یادگیری مادام‌العمر و فرصت‌های شغلی برای زنان، بدتر از مؤسسات آموزش عالی است. نویسندگان با مقایسه بین زندگی خصوصی و دانشگاه و حرفه‌های دیگر، و بین بریتانیا و سایر بخش‌های جهان، دغدغه‌های کلیدی زنان در آموزش عالی را بررسی می‌کنند، مانند: تضاد تقاضاهای خانه، کار و کار احساسی؛ نابرابری‌ها در پرداخت، منزلت، چشم‌انداز ترفیع و ماهیت وظایف و مسئولیت‌های محوله دانشگاه؛ تقاضاهای پاسخگویی، معیارهای موفقیت و پیشرفت و فشار برای چاپ مقاله و کتاب زیر بار سنگین تدریس و تعهد به دانشجویان؛ اَشکال مختلف آموزش، فعالیت، نظریه‌پردازی، تحقیق و رویکردهای مشارکت جمعی در ساختارها و فرایندهای سنتی‌ای که همچنان در آموزش عالی به قوّت خود باقی‌اند. برخی نویسندگان براساس رویکرد خود/زندگی‌نامه‌نویسی، موقعیت خود در دانشگاه را بازتاب می‌دهند و برخی نیز برپایه تحقیقات تجربی خود با آموزشگران و یادگیرندگان استدلال می‌کنند.

نویسندگان کتاب به شکل قانع‌کننده‌ای نشان می‌دهند که زنان با کشاکش‌های چندگانه‌ای در آموزش عالی مواجهند. آنها در عرصه‌های مختلفی چون علاقه، فعالیت، تلاش و مسئولیت، با این چالش‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کنند. گرچه بقای آنها در آموزش عالی، بیشتر به خاطر انطباق‌پذیری و انعطاف‌پذیری آنهاست، اما بااین‌حال، گاهی اوقات این شیوه بقا، هزینه بالایی را بر آنها تحمیل می‌کند؛ به‌ویژه زمانی‌که آنها به شیوه‌های کاملاً فردی و رقابتی برای بقا تلاش می‌کنند. بااین‌اوصاف، بسیاری از زنان در پی شیوه‌هایی هستند که با هم‌ کارکردن را تشویق می‌کند، هویت‌هایی را توسعه می‌دهند که شیوه‌های مختلف یک دانشگاهی‌بودن را شامل می‌شود، به‌دنبال موازنه موفق زندگی-کار هستند و در پی کشف و توسعه اصول و کردارهای آموزش فمینیستی هستند. این نویسندگان نتیجه می‌گیرند که امروزه دانشگاه بایستی راه‌هایی را برای بسط و گسترش برداشت‌ها و برساخت‌های کنونی از کار دانشگاهی پیدا کند، شرایط جدیدی را ایجاد کند که دانشگاهیان را توانمند سازد تا برای شیوه‌های جدید تولید معنا کلنجار بروند، فرصت‌هایی را برای یادگیری مادام‌العمر توسعه دهد که به غنای زندگی، توسعه اعتمادبه‌نفس و رشد فردی کمک کند، افق‌ها و چشم‌اندازهای شغلی را باز کند و بگستراند، افراد را به کشف و درک تفاوت‌های فرهنگی توانمند کند، به آنها در گذارهای چرخه زندگی کمک کند، و فرصت‌هایی را برای شیوه‌های جدید و خلاق کارکردن پیش‌رو بگذارد. در این صورت، جوامع، نهادها و افراد، همه از این کار نفع می‌برند.

از لحاظ ساختاری، کتاب علاوه بر یک قدردانی، یادداشتِ ویراستاران و مقدمه، مشتمل بر پنج بخش و 11 فصل است: بخش اول به موضوع جایگاه‌های دوپهلوی زنان در دانشگاه (فصول 1 تا 3)، بخش دوم به موضوع فرایند و آموزش فمینیستی در عمل (فصول 4 تا 7) و بخش سوم به موضوع حرفه، هویت و خانه در زنان دانشگاهی (فصول 8 تا 11) می‌پردازد. در انتها نیز تأملات و نکات پایانی پیرامون چالش‌ها و مباحث زنان در زمینه یادگیری مادام‌العمر در آموزش عالی طرح می‌شود.

نکتـه مهم در رابطه با کاربردپذیری کتاب این است که کتاب زمینه هرچه بیشتر تفکر انتقادی، تحقیق و توسعه، تولید دانشگاهی و محققانه و مواد خام و حوزه‌های مطالعاتی جدید برای تأمل و پژوهش طیف وسیعی از کسانی که در زمینه آموزش عالی (در رشته‌های مرتبط مانند مطالعات زنان، مطالعات جنسیت، مجموعه علوم اجتماعی، سیاست اجتماعی، علوم سیاسی، مطالعات فرهنگی و...) کار می‌کنند، را فراهم می‌سازد و می‌تواند مورد استفاده این دسته از افراد قرار گیرد.



کد امنیتی را در کادر بنویسید    
دفعات مشاهده: 564 بار   |   دفعات چاپ: 33 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر